Serwis dla studentów, kursantów i innych osób zainteresowanych pogłębianiem wiedzy z zakresu marketingu

Marka - czym właściwie jest?

Marka. Pojęcie to pojawia się niezwykle często, jednak nie zawsze jest poprawnie interpretowane. Wbrew powszechnej opinii nie jest to ani logo ani nazwa ani też produkt. Te aspekty to jedynie narzędzia służące do jej budowania. Czym więc jest marka? To wizja i zbiór skojarzeń kształtujących się w głowach odbiorców w odpowiedzi na komunikaty werbalne, wizualne, dźwiękowe.

W XXI wieku, wieku niezwykłych możliwości i wyborów, konsumenci bardziej niż do rzeczy przywiązują się do zawartości portfela i różnorodności koszyka. Klient lojalny, czyli taki, który wierzy w produkt, który nie zważając na konkurencję zawsze wraca jest rzadkością, ale rzadkością o którą warto walczyć. Taki klient pomaga w najbardziej skutecznym rodzaju marketingu – marketingu szeptanym, czyli takim, który nie wymaga żadnych nakładów finansowych, a jest wynikiem jedynie przywiązania do danej marki, zaufania i zadowolenia.  Polega na tym, że konsument opowiada o marce wśród znajomych. Aby przekonać jakąś osobę do tego aby stała się lojalna wobec naszej marki, musimy stworzyć ją najpierw silną. Czym jest więc silna marka? To taka, której nawet strzępy informacji wywołują u odbiorcy szereg wyobrażeń.

Wyspecjalizowani marketingowcy formułują treści, dopasowują grafiki i dźwięki po to, aby w głowach odbiorców powstały wyobrażenia, które zostaną odtworzone na wspomnienie o marce. Mało zrozumiane? Przykład.

Kolor fioletowy?

http://2.bp.blogspot.com/-nM4hPVf7y5o/VShd5WmRNJI/AAAAAAAAEM0/rcxY89tcc5w/s1600/P1030583.JPG

Żółte paski na czerwonym tle?

http://www.adweek.com/files/imagecache/node-blog/mcdonalds-art-7.jpg

To tylko przykłady, ale znane każdemu. Jest to wynikiem pracy marketerów, którzy poprzez konsekwentne i systematyczne przekazywanie tych obrazów odbiorcom, spowodowały, że są one znane i wystarczy jedynie niewielki element, aby je rozpoznać. Do czego jest to potrzebne? Wystarczy, że idąc ulicą zobaczymy torbę z jedzeniem z McDonalda z którą idzie nieświadomy klient a my świadomie czy mniej świadomie przypomnimy sobie połowę oferty danej marki. Nie zawsze widoczny jest pełny znak firmowy, zazwyczaj widzimy jedynie jego część i jak pokazuje powyższy przykład, jeśli obraz ten mocno tkwi w głowie odbiorcy, wystarczy do przypomnienia sobie marki.

Budowanie marki to proces czaso- i energochłonny. Proces, który jeśli zostanie zapoczątkowany powinien być świadomie prowadzony na przestrzeni długiego czasu.

Może pojawić się pytanie – po co starać się budować markę skoro jest to wizja w głowie odbiorcy na którą nie mamy wpływu? Błąd. Jak dowodzą przykłady z praktyki gospodarczej. Konsekwencja w działania bradingowych opłaca się.

Często popełnianym błędem w procesie budowania marki jest stosowana zmienność. Ulegając namowom różnych agencji reklamowych, firmy zmieniają wygląd logo, kolorów, nazwy czy haseł reklamowych. Powoduje to dezorientację u odbiorców, która uniemożliwia zbudowanie silnej marki. Klienci nie wiedzą czy to dalej ta sama firma czy jedynie podobna i na próżno liczyć, że wszyscy to sprawdzą. Po co? Mogą przecież zaoszczędzić czas i skorzystać z usług pewnej, znanej firmy a nam pozostanie jedynie próba odzyskania klientów i prowadzenie procesu budowania swojego wizerunku.

Rzeczywistość dotycząca budowaniu marki jest taka, że napotkać możemy więcej przestróg niż porad odnośnie skutecznego procesu jej budowania. Firmy nagminnie popełniają błędy, których naprawa wymaga niezwykłej ilości czasu, dostosowywania strategii i zaangażowania. Począwszy od nazwy – nie sprawdzenie znaczenia słów na rynkach zagranicznych na które chcemy przeprowadzić ekspansję, poprzez nic nie znaczące przypadkowo dobrane znaki graficzne (logo), które z niczym się nie kojarzą i są trudne do zapamiętania po hasła marketingowe które nie nawiązują do działalności firmy a jedynie są zlepkiem przypadkowych, dobrze brzmiących słów.

Słowem podsumowania, proces budowania marki, gdy zostanie rozpoczęty powinien być sukcesywnie i rzetelnie, co najważniejsze, w sposób przemyślany prowadzony. Często popełnianym błędem jest rozpoczęcie budowania marki bez wcześniejszego planu strategicznego – jak się reklamować, gdzie, w jaki sposób, jak się pokazać. Jest to widoczne i powoduje, że odbiorcy odczuwają dyskomfort z wprowadzonych, restrykcyjnych zmian a co za tym idzie, odwracają się firmy na rzecz tej, której strategie rozumieją.

Nie oznacza to jednak, że wprowadzanie jakichkolwiek zmian jest złe. Tzw. Zmiany kosmetyczne, czyli delikatne udoskonalanie marki zgodnie z obowiązującymi trendami i zmianami na rynku jest jak najbardziej in plus. Jedynie, warto zastanowić się nad tym jak to ma wyglądać, do jakiego efektu chcemy dojść. Nieprzemyślane, chaotyczne  działania przynoszą więcej negatywów niż korzyści.

Economist in progress – Karolina Michalcewicz

Aktualności

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
Prev Next
Marka - czym właściwie jest?

Marka - czym właściwie jest?

  Marka. Pojęcie to pojawia się niezwykle często, jednak nie zawsze jest poprawnie interpretowane. Wbrew powszechnej opinii nie jest to ani lo...

Kongres Profesjonalistów IT w Rzeszowie

Kongres Profesjonalistów IT. Jeden z większych i bardziej prestiżowych eventów w Rzeszowie. Kongres w czasie którego spotykają się menadżerowie oraz w...

Studenci na Kongresie IT w Rzeszowie

Studenci na Kongresie IT w Rzeszowie

2 Października w Rzeszowie odbędzie się Kongres Profesjonalistów IT  Tego dnia zgromadzą się eksperci branży ICT z całej Polski, aby rozmawiać...

Bezpłatne seminarium e-commerce

Bezpłatne seminarium e-commerce

5 marca na Uniwersytecie Rzeszowskim odbędzie się otwarte seminarium poświęcone problematyce e-commerce Handel elektroniczny jest jedną z najs...

URtalking - rozwiń swoje zdolności interpersonalne!

URtalking - rozwiń swoje zdolności inter…

URtalking to konkurs, w którym zadaniem uczestników jest zaprezentowanie w ciągu 12 minut wybranego przez siebie tematu w taki sposób, aby zainteres...

Rozwój Gospodarczy Miast i Regionów

Rozwój Gospodarczy Miast i Regionów

Wydział Ekonomii Uniwersytetu Rzeszowskiego zaprasza na Ogólnopolską Studencką Konferencję Naukową, która odbędzie się w Rzeszowie w dniach 25-26 kw...

Jak komunikują się studenci?

Jak komunikują się studenci?

Zobacz prezentację z wynikami badań w których udział wzięli studenci Wydziału Ekonomii UR. Respondenci dokonali samooceny sprawności przekazywania in...

Wystartował konkurs URtalking

Wystartował konkurs URtalking

1 grudnia na Wydziale Ekonomii Uniwersytetu Rzeszowskiego odbyła się pierwsza edycja konkursu URtalking.Celem przedsięwzięcia jest wyłonienie i wsparc...

Ruszyły przygotowania do zjazdu marketingowców

Ruszyły przygotowania do zjazdu marketin…

Rozpoczął się okres przyjmowania zgłoszeń udziału w XXIV Ogólnopolskim Zjeździe Katedr Marketingu Handlu i Konsumpcji, którego organizatorem w roku 20...

Podkarpackie z nową strategią

Podkarpackie z nową strategią

Zaprezentowana została nowa „Strategia marki Województwa Podkarpackiego", której wdrożeniu towarzyszyć będzie zmiana logo i hasła promocyjnego dla reg...

Podziękowanie

Podziękowanie

Dziękuję serdecznie wszystkim studentom za wyjątkowe wyróżnienie, jakim było przyznanie tytułu Nauczyciela Akademickiego 2010.

Logorama z Oscarem

Logorama z Oscarem

Laureatem Oscara w kategorii Short Animated Film została Logorama. Określenie product placement nabrało tym samym zupełnie nowego znaczenia.

Zarządzanie Marketingowo-Logistyczne

Zarządzanie Marketingowo-Logistyczne

W styczniu 2010 r. ukazała się nowa publikacja pt. "Zarządzanie marketingowo-logistyczne  w tworzeniu wartości produktu". W książce pow...