Serwis dla studentów, kursantów i innych osób zainteresowanych pogłębianiem wiedzy z zakresu marketingu

Marka - czym właściwie jest?

 

Marka. Pojęcie to pojawia się niezwykle często, jednak nie zawsze jest poprawnie interpretowane. Wbrew powszechnej opinii nie jest to ani logo ani nazwa ani też produkt. Te aspekty to jedynie narzędzia służące do jej budowania. Czym więc jest marka? To wizja i zbiór skojarzeń kształtujących się w głowach odbiorców w odpowiedzi na komunikaty werbalne, wizualne, dźwiękowe.

W XXI wieku, wieku niezwykłych możliwości i wyborów, konsumenci bardziej niż do rzeczy przywiązują się do zawartości portfela i różnorodności koszyka. Klient lojalny, czyli taki, który wierzy w produkt, który nie zważając na konkurencję zawsze wraca jest rzadkością, ale rzadkością o którą warto walczyć. Taki klient pomaga w najbardziej skutecznym rodzaju marketingu – marketingu szeptanym, czyli takim, który nie wymaga żadnych nakładów finansowych, a jest wynikiem jedynie przywiązania do danej marki, zaufania i zadowolenia.  Polega na tym, że konsument opowiada o marce wśród znajomych. Aby przekonać jakąś osobę do tego aby stała się lojalna wobec naszej marki, musimy stworzyć ją najpierw silną. Czym jest więc silna marka? To taka, której nawet strzępy informacji wywołują u odbiorcy szereg wyobrażeń.

Wyspecjalizowani marketingowcy formułują treści, dopasowują grafiki i dźwięki po to, aby w głowach odbiorców powstały wyobrażenia, które zostaną odtworzone na wspomnienie o marce. Mało zrozumiane? Przykład.

Kolor fioletowy?

 

Żółte paski na czerwonym tle?

 

To tylko przykłady, ale znane każdemu. Jest to wynikiem pracy marketerów, którzy poprzez konsekwentne i systematyczne przekazywanie tych obrazów odbiorcom, spowodowały, że są one znane i wystarczy jedynie niewielki element, aby je rozpoznać. Do czego jest to potrzebne? Wystarczy, że idąc ulicą zobaczymy torbę z jedzeniem z McDonalda z którą idzie nieświadomy klient a my świadomie czy mniej świadomie przypomnimy sobie połowę oferty danej marki. Nie zawsze widoczny jest pełny znak firmowy, zazwyczaj widzimy jedynie jego część i jak pokazuje powyższy przykład, jeśli obraz ten mocno tkwi w głowie odbiorcy, wystarczy do przypomnienia sobie marki.

Budowanie marki to proces czaso- i energochłonny. Proces, który jeśli zostanie zapoczątkowany powinien być świadomie prowadzony na przestrzeni długiego czasu.

Może pojawić się pytanie – po co starać się budować markę skoro jest to wizja w głowie odbiorcy na którą nie mamy wpływu? Błąd. Jak dowodzą przykłady z praktyki gospodarczej. Konsekwencja w działania bradingowych opłaca się.

Często popełnianym błędem w procesie budowania marki jest stosowana zmienność. Ulegając namowom różnych agencji reklamowych, firmy zmieniają wygląd logo, kolorów, nazwy czy haseł reklamowych. Powoduje to dezorientację u odbiorców, która uniemożliwia zbudowanie silnej marki. Klienci nie wiedzą czy to dalej ta sama firma czy jedynie podobna i na próżno liczyć, że wszyscy to sprawdzą. Po co? Mogą przecież zaoszczędzić czas i skorzystać z usług pewnej, znanej firmy a nam pozostanie jedynie próba odzyskania klientów i prowadzenie procesu budowania swojego wizerunku.

Rzeczywistość dotycząca budowaniu marki jest taka, że napotkać możemy więcej przestróg niż porad odnośnie skutecznego procesu jej budowania. Firmy nagminnie popełniają błędy, których naprawa wymaga niezwykłej ilości czasu, dostosowywania strategii i zaangażowania. Począwszy od nazwy – nie sprawdzenie znaczenia słów na rynkach zagranicznych na które chcemy przeprowadzić ekspansję, poprzez nic nie znaczące przypadkowo dobrane znaki graficzne (logo), które z niczym się nie kojarzą i są trudne do zapamiętania po hasła marketingowe które nie nawiązują do działalności firmy a jedynie są zlepkiem przypadkowych, dobrze brzmiących słów.

Słowem podsumowania, proces budowania marki, gdy zostanie rozpoczęty powinien być sukcesywnie i rzetelnie, co najważniejsze, w sposób przemyślany prowadzony. Często popełnianym błędem jest rozpoczęcie budowania marki bez wcześniejszego planu strategicznego – jak się reklamować, gdzie, w jaki sposób, jak się pokazać. Jest to widoczne i powoduje, że odbiorcy odczuwają dyskomfort z wprowadzonych, restrykcyjnych zmian a co za tym idzie, odwracają się firmy na rzecz tej, której strategie rozumieją.

Nie oznacza to jednak, że wprowadzanie jakichkolwiek zmian jest złe. Tzw. Zmiany kosmetyczne, czyli delikatne udoskonalanie marki zgodnie z obowiązującymi trendami i zmianami na rynku jest jak najbardziej in plus. Jedynie, warto zastanowić się nad tym jak to ma wyglądać, do jakiego efektu chcemy dojść. Nieprzemyślane, chaotyczne  działania przynoszą więcej negatywów niż korzyści.

 

Economist in progress – Karolina Michalcewicz

                                                                                           https://economistinprogress.wordpress.com/

Kongres Profesjonalistów IT w Rzeszowie

  • Kategoria: Aktualności
  • Economist in progress - Karolina Michalcewicz
  • Odsłony: 760

Kongres Profesjonalistów IT. Jeden z większych i bardziej prestiżowych eventów w Rzeszowie. Kongres w czasie którego spotykają się menadżerowie oraz właściciele firm i wymieniają się doświadczeniem oraz wiedzą w czasie dnia poświęconego nowym technologiom i rozwiązaniom wykorzystywanym przez osoby doświadczone z branży. 27 października na scenie kongresu w hotelu Rzeszów wystąpili przedstawiciele m.in. sony, vega.com, IDEO, ITworks, ALTkom Akademia, PayU i wielu, wielu innych. Wydarzenie prowadzili reprezentanci ze Stowarzyszenia Informatyka Podkarpacka: dr Dariusz TWORZYDŁO, dr Grzegorz HAJDUK.

Czytaj więcej...

Studenci na Kongresie IT w Rzeszowie

kongresIT

2 Października w Rzeszowie odbędzie się Kongres Profesjonalistów IT 

Tego dnia zgromadzą się eksperci branży ICT z całej Polski, aby rozmawiać o innowacjach oraz o tym, jak nowe technologie stosować w biznesie. W wydarzeniu mogą wziąć równie studenci a dla najlepszych przygotowane są bezpłatne wejściówki.

Wystarczy wybrać zadanie IT z listy dostępnej na stronie wykonać je i przesłać rozwiązanie na adres e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Bezpłatne seminarium e-commerce

5 marca na Uniwersytecie Rzeszowskim odbędzie się otwarte seminarium poświęcone problematyce e-commerce

Handel elektroniczny jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki. Internetowa rewolucja pokonuje kolejne bariery w przekonaniu użytkowników sieci do zawierania transakcji na odległość. Wraz ze wzrostem obrotów sklepów internetowych, przybywa rozwiązań po które mogą sięgać firmy rozpoczynające działalność handlową w Internecie. O tym jak tego dokonać, unikając błędów i optymalnie wykorzystując dostępne możliwości, mówić będą prelegenci podczas otwartego seminarium pt. „Rozwój e-commerce – perspektywy dla Podkarpacia”. Zaproszeni eksperci, reprezentujący firmę Ideo z Rzeszowa, wsparci wiedzą i doświadczeniem wykładowców z Uniwersytetu Rzeszowskiego, omawiać będą kierunki rozwoju handlu elektronicznego oraz wskazywać optymalne rozwiązania praktyczne. W trakcie zaplanowanej debaty poruszane będą również kwestie szans dla Podkarpacia, jako regionu funkcjonowania firm inwestujących w rozwiązania e-commerce.
Organizatorem seminarium jest Koło Naukowe Liderzy Biznesu, funkcjonujące na Wydziale Ekonomii Rzeszowskiego Uniwersytetu we współpracy z firmą Ideo, działającej na rynku usług i technologii internetowych. Udział w tym wydarzeniu jest bezpłatny, pod warunkiem wcześniejszego zarejestrowania się za pośrednictwem strony www.knlb.pl/seminarium (liczba miejsc ograniczona). Spotkanie odbędzie się  w Auli Wydziału Ekonomii UR w Rzeszowie przy ul. Ćwiklińskiej 2. Prezentacje ekspertów podsumowane zostaną debatą z udziałem publiczności, podczas której będzie można zadać pytania i włączyć się do dyskusji na temat perspektyw rozwoju handlu elektronicznego w woj. podkarpackim. Początek o godz. 10.00. Szczegółowy program na stronie organizatora www.knlb.pl/seminarium

URtalking - rozwiń swoje zdolności interpersonalne!

na strone

URtalking to konkurs, w którym zadaniem uczestników jest zaprezentowanie w ciągu 12 minut wybranego przez siebie tematu w taki sposób, aby zainteresować publiczność oraz oceniających wystąpienie jurorów. Jego głównym celem jest promowanie oraz rozwijanie umiejętności interpersonalnych w gronie studentów oraz wyróżnianie tych osób, które potrafią swoim wystąpieniem w niebanalny i skuteczny sposób przyciągnąć uwagę innych.

Już 17 grudnia odbędzie się kolejna, XII edycja URtalking. W konkursie udział wezmą:

1. Wojciech Mach - Cała prawda o zmienianiu świata.
2. Anna Łysiak - Czego uczą nas bajki?
3. Piotr Pac - Samoobrona nie tylko do samoobrony.

Gośmi specjalnymi będą reporterzy z TVP Rzeszów: Ilona Małek i Marcin Pawlak. Zasiądą w gronie jury oraz przedstawią prlekcję pt. "Zawód prezenter".

Organizatorem konkursu jest Koło Naukowe Liderzy Biznesu działające na Wydziale Ekonomii Uniwersytetu Rzeszowskiego. dodatkowe informacje na stronie URtalking